9 آوریل 2024 - مطالعه جدیدی که در مجله بین المللی اندودونتیک منتشر شده است، نشان می دهد درمان کانال ریشه (RCT) ممکن است بار التهابی تجمعی در دیابت نوع 2 را کاهش دهد و به بهبود کنترل قند خون کمک کند.

این مطالعه ی کوهورت آینده نگر به منظور ارزیابی میزان موفقیت درمان کانال ریشه (RCT) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 (T2DM) با کنترل خوب و ضعیف قند خون؛ و همچنین تأثیر RCT بر سطح قند خون بیماران T2DM انجام شد.

بیمارانی که نیاز به RCT داشتند به سه گروه تقسیم شدند: بیماران بدون T2DM، به عنوان گروه کنترل (CG)، افرادی با سطح هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) هدف ( کمتر از 7٪ - گروه(TL A1c  و افرادی با هموگلوبین گلیکوزیله مساوی و بالاتر از 7% (گروه UTL A1c) که نشانه ی عدم دستیابی به کنترل قند خون مناسب است.HbA1c  و شاخص پری آپیکال (PAI) قبل از درمان کانال ریشه و همچنین 1 سال بعد از درمان ارزیابی شدند.

نتایج

این مطالعه نتایج  کمتر مطلوبی از درمان کانال ریشه مانند کاهش ضایعات رادیوگرافی را در بیماران دیابتی نوع 2، به ویژه در افرادی با هموگلوبین گلیکوزیله ی مساوی و بالاتر از 7%(گروه UTL A1c) نشان داد.

تجزیه و تحلیل بین گروهی برای امتیاز شاخص پری آپیکال در پیگیری 12 ماهه تفاوت معنی داری را در گروه با کنترل خوب قند خون (گروه TL A1c) و گروه کنترل نسبت به گروه با کنترل ضعیف قند خون(گروه UTL A1c) نشان داد.

تعداد کل دندان های بهبود یافته (PAI≤2) در 12 ماه بعد از درمان کانال ریشه در گروه UTL A1c در مقایسه با گروه کنترل به طور قابل توجهی کمتر بود(0.008 = p). برعکس، درمان کانال ریشه ممکن است کنترل قند خون را در بیماران دیابتی مبتلا به UTL A1c پس از 12 ماه پس از درمان بهبود بخشد.

تجزیه و تحلیل رگرسیون نشان داد که بیماران گروه UTL A1c احتمال بیشتری برای ادامه یپریودنتیت آپیکال پس از درمان ریشه داشتند(نسبت شانس=4.788). دیابت نوع 2 التیام پریودنتیت آپیکال(AP) را به تاخیر می اندازد و برعکس پریودنتیت آپیکال به افزایش بار التهابی در دیابت نوع 2 کمک می کند.

محققان گفتند: درمان کانال ریشه بار التهابی تجمعی را دردیابت نوع 2  کاهش می دهد و بنابراین ممکن است به بهبود کنترل قند خون به ویژه در بیمارانی که به هموگلوبین گلیکوزیله ی هدف دست نیافته اند، کمک کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/dentistry/news/rct-may-reduce-cumulative-inflammatory-burden-in-t2dm-and-improve-glycaemic-control-suggests-study-126894